Supervízia je odborné sprevádzanie zamestnancov pomáhajúcich profesií
1) kvalitnejších riešení pracovných úloh, riešení pracovných dilem,
2) spôsobov nastolenia a udržania harmónie v medziľudských vzťahoch na pracovisku,
4) rovnovážnosti vo vzťahoch klient – poskytovateľ služby,
5) spoločensky aj profesne prijateľných spôsobov ochrany vlastnej osoby pri prá ci s rizikovým klientom
6) možností skvalitnenia a zefektívnenia komunikácie na pracovisku v horizontálnej aj vertikálnej rovine
7) nadhľadu v komplikovaných situáciách na pracovisku
8) spôsobov zosúladenia časového manažmentu individuálneho aj v pracovnom tíme
9) definície vlastných kompetencií a zosúladenie s kompetenciami ostatných členov pracovného tímu
10) adekvátnej metodiky pri práci s klientom – práca s kazuistikami
1) prípadne identifikácii syndrómu vyhorenia
2) konfliktom v rovine klient – poskytovateľ služby
3) konfliktom medzi zamestnancami
4) vzniku nezdravej a napätej atmosféry na pracovisku
5) nerovnovážnym vzťahom klient – poskytovateľ služby
6) nedorozumeniam v komunikácii rodinný príslušník – poskytovateľ služby
7) prekračovania hraníc na pracovisku na vertikálnej aj horizontálnej úrovni v oboch smeroch
8) iným neočakávaným a nepríjemným situáciám v rámci pracovného prostredia
Supervízia je jedným zo základných nástrojov budovania zdravého a efektívneho pracovného prostredia, spokojnosti, vyrovnanosti a aplikácie odbornosti zamestnancov do praxe (ide najmä o mäkké zručnosti ako napr. Komunikácia, asertivita, empatia ai) v pomáhajúcich profesiách (tj. profesie v ktorých je gro práce s ľuďmi, nejakým spôsobom aktuálne odkázaných na pomoc iných). Z tohto dôvodu je zaradená medzi štandardy, ktoré by malo spĺňať každé zariadenie, organizácia menovaná v Zákone o sociálnych službách a Zákone o sociálno právnej ochrane detí a sociálnej kuratele.
Veľmi dôležitá informácia pre záujemcov o supervíziu je, že TÉMU na supervíziu si prinášajú práve oni. Supervidant prichádza na supervíziu s témou, ktorú následne spolu vieme špecifikovať tak, aby nebola generalizovaná a bolo možné sa dostať k podstate.
Supervízor – pôsobí ako nestranná odborne vzdatná (ročný akreditovaný supervízny výcvik) osoba, ktorá vďaka svojej nestrannosti a nezávislosti dokáže v práci so supervidantom (jednotlivec, skupina) odkrývať spôsoby, riešenia, odpovede nezávisle na emóciách (hnev, strach, obavy, zatrpknutosť ai) zadaných otázok, problémov, tém.
Suprevízor sa riadi etickým kódexom supervízora (assp.sk). Jeden z podstatných bodov tohto kódexu, ktorý dáva zároveň supervízii aj ďalší rozmer, je, že supervízor je zaviazaný mlčanlivosťou o tom, čo sa preberalo na supervízii (v praxi to znamená, že ak sa ma objednávateľ – akýkoľvek nadriadený pýta, čo kto hovoril odo mňa ako supervízora sa to nedozvie.)
1) individuálna – supervízor vs. supervidovaný, dôvernejšie prostredie, vyššia pravdepodobnosť otvorenia sa supervidovaného, následne vyššia autenticita vhľadov supervidovaného a osobnejšia atmosféra – tj. Supervidovaný hľadá riešenia, odpovede na problémy, situácie a otázky z pracovného prostredia, ktoré sú osobnejšie, viac sa ho dotýkajú, nebojí sa ich vysloviť –
2) skupinová – supervidovaná je skupina v max. počte 12 osôb, väčšia miera interakcie, priestor pre konfrontáciu, nácvik komunikácie, pestrosť názorov a možných riešení, najmä ak ide o prácu s kazuistikov.
3) supervízia organizácie – supervidovaná je organizácia ako celok, za prítomnosti vedenia, ostatnými poverených zamestnancov, cieľom je zefektívniť chod organizácie, vyčistiť pracovnú atmosféru, zadefinovať presne kompetencie a následné pravidlá.
– obsahuje správa/záznam o vykonaní supervízie, ktoré zahŕňa miesto konania, termín konania, čas konania, názov témy supervízie a cieľovú skupinu (napr. Vedenie zariadenia, ošetrovatelia, zdravotný personál ai.) a prezenčnú listinu, ktorá je súčasťou správy/záznamu.
– poskytovatelia supervízie sa riadia cenníkom Asociácie supervízorov a sociálnych poradcov (assp.sk), kde je aktuálne určená hodnota supervízie následovne:
V prípade ďalších otázok, nejasností ma neváhajte kontaktovať, veľmi rada Vám odpoviem.